DTM 2016 - A technikai szabályzat
Kiút a technikai szabályzat útvesztőjéből.
A csapatok még 2012-ben tették le a mai szabályzat alapköveit. A költségek csökkentésének egyik bevált módszere az egységesített alkatrészek használata. Ennek ellenére a mérnökök elég nagy mozgásteret kapnak az aerodinamika, futómű és a motor tervezésénél.
A főbb pontok 2012 óta változatlanok, viszont kisebb finomhangolást szinte minden évben eszközölnek a különböző paragrafusokban. Ilyenek például a gumik, 2015 óta ugyanis nincs lágyabb keverékű gumi, így elméletileg átláthatóbb a futam, taktikázással nehezebb megnyerni, mint test-test elleni küzdelemmel. Természetesen a biztonságot is szem előtt kell tartani, ha autósportról beszélünk. Mindegyik autó 6 gyűrődési zónával rendelkezik. Ezek elől, hátul és kétoldalt helyezkednek el. Ezenkívül egységesített monocoque és bukócső védi a pilótákat. Az integrált biztonsági tank pedig a súlyosabb eseményektől véd.
Aerodinamika
Mindegyik DTM-es autó ugyanolyan kialakítású hátsó szárnnyal rendelkezik. A szárnyak 10 és 20 fokos meredekség közé állíthatóak, kivéve a Norisringet, ahol ezek az értékek 5 és 20 fok között lehetnek.
Fékek
Az autók kétkörös hidraulikus fékrendszerrel, könnyűfém féknyergekkel és belsőhűtésű szénszálas féktárcsákkal vannak felszerelve. A fékerőelosztást a pilóták fokozatmentesen állítják maguknak (természetesen verseny közben is). Mindhárom gyártónak az AP által gyártott tárcsákat, betéteket és féknyergeket kell használniuk. Egy szezon alatt mindegyik autónak három szett féktárcsával kell gazdálkodnia. A Norisringen, ahol a legnagyobb terhelést kapják a fékek, gyakorlatilag egy szettet fel kell használni a hétvégén, így a fennmaradó 16 versenyre kell beosztani 2 szett féktárcsát. A fékbetétek száma nincs korlátozva.
Karosszéria
A szénszálas monocoque egy nagy szilárdságú acélból készült bukókerettel van összeházasítva.
Biztonság
A DTM pilótát egy innovatív monocoque és bukócső összeházasításából álló egység veszi körül. Ezen felül mindegyik autó gyűrődési zónákkal rendelkezik. 2002 óta kötelező a HANS (Head And Neck Support) viselése. Az autók tetején található egy eltávolítható ablak is, baleset esetén ezen keresztül menekülhetnek ki.
DRS
A DRS, azaz a Drag Reduction System egy állítható hátsó szárnyat jelent, amely rövid ideig nagyobb sebesség elérését teszi lehetővé, ezzel elősegítve az előzéseket. A kormányon lévő gomb segítségével lehet nyitni a szárnyat. A DRS működéséről részletesebben itt olvashatsz.
Elektronika
Mindegyik autóban egységesen a Bosch által gyártott motorvezérlő egység dolgozik. Az előírások betartásával mindenki kénye-kedve szerint programozhatja, viszont a menet közbeni adatátvitel tilos.
Futómű
A DTM-es autók elől és hátul is független kerékfelfüggesztéssel rendelkeznek. Ezt kettős keresztlengőkaros megoldással valósítják meg. A gázos lengéscsillapítók pedig állíthatóak. A lengéscsillapítók is az egységesített alkatrészek csoportjába tartoznak. Mindhárom gyártó ugyanolyan lengéscsillapítókat használ. Ezek élettartama, körülbelül 4000 kilométer, ami nagyjából a szezon felét jelenti.
Váltó
Az összes gyártó ugyanazt az egységesített váltót és differenciálművet használja, melyet külső cég (Hewland) biztosít. A váltó működéséről itt olvashatsz.
Üzemanyag
Mindig csak az előírt üzemanyag használható (ARAL Ultimate 102). Az üzemanyagtank űrtartalma 118 liter.
Erőátvitel
Az autók hátsókerék hajtásúak. A kihajtást pedig egy 4 tárcsás CFK (Carbon Faserverstärkte Kunststoffe, szénszálerősítésű műanyag) kuplung és egy 6 sebességes szekvenciális váltó biztosítja.
Kormány
A kormányon lévő fülekkel lehet váltani és természetesen magával a kormánnyal lehet az autót irányítani. A kormány egyénenként személyreszabható, azonban előre meghatározott funkciógomboknak rajta kell lennie a kormánykeréken. Ezek a következők:
- csapatrádió
- sebesség határoló (pit limiter)
- slow zone
- ablaktörlő
- önindító
- rögzítőfék
- üres fokozat
- DRS
- fékhűtő folyadék fecskendezése
- ivóvíz adagolás
Méretek
Az autók hossza a hátsó szárny nélkül 4650 milliméter, szélességük 1950milliméter, magasságuk 1150 milliméter, tengelytávolságuk 2750 milliméter, maximális nyomtávuk pedig 1950 milliméter.
Motor
A DTM-ben csak V8-as, 90 fokos hengerszögű motorokat használnak. A lökettérfogat maximum 4 liter lehet és hengerenként 4 szelepnél több nem használható. Szívóoldalon szabályozzák a beszívott levegő maximális mennyiségét, maximum kettő darab, egyenként 28 milliméter átmérőjű körkeresztmetszeten szívhatja be a motor a friss oxigént. Minden szezonban gyártónként (!) egy cseremotor áll rendelkezésre.
Gumik
A gumikat a sorozat hivatalos és egyetlen gumibeszállítója, a Hankook biztosítja. Az első tengelyen 300/680-as 18 coll átmérőjű, a hátső tengelyen pedig 320/710-es 18 collos Ventus F200 gumikat használnak. Az első szám (hasonlóan az utcai autók gumijelöléséhez) a gumi szélességét adja meg milliméterben, a második pedig az átmérőt, szintén milliméterben.