2016. jún 09.

Norbert Haug elemez: kell a DRS? Hol voltak a BMW-k?

írta: Metzger91
Norbert Haug elemez: kell a DRS? Hol voltak a BMW-k?

"Minél bonyolultabb a neve valaminek, annál kevésbé segíti elő a kemény és szoros versenyzést."

Miért volt az egész mezőny - nagyjából azonos feltételek mellett - jóval gyorsabb, mint tavaly? És mivel magyarázható a Mücke ilyen mértékű megerősödése? 

A külső tényezők a Lausitzringen mind hozzájárultak ahhoz, hogy egy nagyszerű motorsport fesztivál kerekedjen a hétvégén (betétfutamokkal együtt - a szerk.). A vasárnapi futamon 33 fok volt, a pálya hőmérséklete pedig elérte a 45 Celsius fokot is. Ilyen körülmények között a Hankook abroncsok nagyon elemében érezték magukat és megfelelő tapadást biztosítottak. A DTM-ben jelenlévő nyomás arra szolgál, hogy a megengedett részletek tökéletesítésével egyre gyorsabbak lehessenek az autók. Talán nem a legolcsóbb az ezredmásodpercek, századmásdpercek vagy akár a tizedmásodpercek felkutatása, de a DTM manapság erről szól. Emiatt nagyon kemény csata zajlik a gyártók között.

norbert-haug.jpg

A kevésbé tökéletes autók a nagy gumikopás miatt zűrzavart okoznak, nagyobbak lesznek a különbségek és több lesz az előzés. Ezt akarják elérni az új szabályozással, ami 2017-től lép életbe. A Mücke győzelme megérdemelt volt, ugyanakkor megkésett. A csapatfőnökök között nincs olyan régivágású versenyző, mint Peter Mücke, pedig akad köztük pár pompás pilóta. Példának okáért: Herbert Schnitzer, Charly Lamm, Stefan Reinhold, Arno Zensen, Ernst Moser vagy Hans-Jürgen Abt. Ők mindannyian örültek Peter Mücke első DTM győzelmének. De Peter jól tudja, hogy ha az ellenfeleid örülnek a győzelmednek, akkor még nem győztél elégszer. Biztos vagyok benne, hogy az első győzelem nem az utolsó lesz a DTM-ben.

peter-muecke-2016-lausitzring.jpg
A végzetes döfést Lucas Auer adta meg a mezőnynek, rózsaszín Mercedesében. Annál jobban, ahogy vasárnap vezetett, egyszerűen nem lehet. Megszerezte a polet, jól rajtolt, rendkívül gyors volt, kontrollálta a versenyt és tisztán szerezte meg a győzelmet. Egy ilyen verseny mellett nyugodtan oda lehet ajándékozni a leggyorsabb kört a konkurenciának. Auernek ahhoz is csak 0,112 másodperc hiányzott, de az is csak azért, mert az erejét beosztva, okosan versenyzett. Ezt még a jószándékú és kritikus nagybácsi Gerhard Berger sem csinálhatta volna jobban karrierje csúcsán. Auer csillagos ötöst érdemel a vasárnapi teljesítményéért. 

Miguel Molina az Abt-Audival előző nap hasonló dominanciát mutatott, de vasárnap elbízta magát és a BMW-s Augusto Farfus és a saját versenyét is tönkretette. Ez egy csúnya folt a lausutzringi hétvégén. A hősből 24 óra alatt bűnös lett.

Szombaton alig láttunk előzéseket, vasárnap viszont a gumikopásnak köszönhetően jóval több volt. A DRS nem tűnt túl hatékonynak ezen a pályán. Miért? Milyen típusú pályán használató ki legjobban a DRS-ben rejlő potenciál?

Az úgynevezett Drag Reduction System a Forma-1 gyermeke. Úgy vélem minél bonyolultabb a neve valaminek, annál kevésbé segíti elő a kemény és szoros versenyzést. Ha egy versenyzőnek valamit szabad, amit a közvetlen riválisának nem, az ezzel elért eredmény kevésbé meggyőző, kevésbé maradandó.

Képzeljék el, hogy annak idején Mika Häkkinen Spában DRS-sel előzi meg Michael Schumachert! A kutya nem emlékezne rá, vagy fel se vették volna.

De Mika segítség nélkül, a saját vezetői képességeivel előzte meg, máig az egyik legnagyobb előzése a Forma-1 történelmének. Az F1 és a DTM is használja a DRS-t, ez van, ezzel együtt kell élni. A DRS-nek köszönhetően azért vannak kifékezős és sima előzések, amiket izgalmas nézni. 

maximilian-goetz-tom-blomqvist-2016-lausitzring.jpg

Ennek ellenére ha választhatnék, a jövőben olyan irányba terelném a szabályozást, ahol a hátsó szárny nyitását nélkülözni kellene, de mégis izgalmas versenyeket láthatnánk. Olyanokat, mint a DRS mentes DTM-ben, amikor aerodinamikailag nem voltak annyira kihegyezve az autók, közvetlenül az elölhaladó mögött lehetett menni, a gumik pedig finom kormány-gáz-fék kezelést igényeltek, hogy a célig minél gyorsabban elérjen az ember. 

Ezeket a dolgokat is mérlegelni kellene a 2017-es szabálykönyv megalkotásakor. De minden kritikus szemlélőnek figyelembe kell azt is vennie, hogy az első hat futam a 2016-os szezon első harmadában klasszisokkal jobb, izgalmasabb, minőségibb volt a tavalyi vagy akár a két évvel ezelőtti helyzethez képest. Ezt bizonyítja a televíziós közvetítés nézőszámának emelkedése és a helyszíni nézőszám növekedése is. A Lausitzringen új rekord született a nézőszám tekintetében. Ezek mind azt bizonyítják, hogy a DTM jó irányba halad. 

lausitzring-2016-start.jpg

Szerintem a hónap végén a norisringi hétvége sem lesz kivétel ez alól.  A pálya vonalvezetése nagyon egyszerű, a város közepén helyezkedik el és csak négy kanyarral rendelkezik, mégis izgalmas és kemény futamok voltak ott már korábban. Nem egyszer az utolsó kör utolsó kanyarjában dőlt el a futamgyőzem. 

A Lausitzring nem feküdt a BMW-nek. Miért van az, hogy valamely gyártónak egy pálya fekszik, egy másiknak pedig nem?

A Lausitzring szöges ellentéte az előző futamnak, ahol új, sima az aszfalt. Itt az egész pálya tele van hullámokkal. A Mercedes és az Audi jobban megbírkóztak ezzel a kihívással, mint a BMW. A Mercedes mindig erős volt a Lausitzringen, a vasárnapival együtt 12 győzelmet szereztek ott. Ennek ellenére Marco Wittmann és Timo Glock az RMG csapat színeiben különösen jól mentek az időmérőkön. Hosszútávon viszont az Audi és a Mercedes jobban bántak a gumikkal. A BMW-k nem tudták optimálisan elnyelni a hullámokat, ennek következtében az autó nyugtalan volt a kigyorsításokon és a féktávokon. Ez a gumikat nagyon igénybe veszi. Ezek egy időmérős körön könnyen kompenzálhatóak, ezt meg is mutatták, mind Wittmann, mind Glock a harmadik helyet szerezték meg a két időmérőn. A Norisring is tele van hullámokkal, ez nem jó jel a BMW-nek. De ne feledjük: Először is semmi nem úgy alakul, ahogy azt az ember várná, másodszor pedig ez a DTM. 

 

Szólj hozzá

elemzés haug norbert haug lausitzring dtm 2016