2016. aug 09.

A gumitechnikus vallomása - I. rész

írta: Metzger91
A gumitechnikus vallomása - I. rész

Magától értetődőnek vesszük, hogy a versenyautókon ott vannak a gumik. A háttérben azonban nagyon is komoly csapatmunka zajlik. Interjú a gumitechnikussal. 

Mesélj magadról kérlek. Mit érdemes tudni rólad?

Végh Norbert vagyok, 41 éves, Budapesten születtem és ma is ott élek. Végzettségemet tekintve hentes és szakács vagyok. Gyerekkorom óta érdekelnek az autók és a technikai sportok. 2012-ben kerültem be a DTM-be, egy már ott dolgozó magyar kollégám segítségével.

Hogyan és mikor kerültél a Hankookhoz? Pontosan mik a feladataid?

Én nem a Hankook alkalmazottja vagyok, hanem egy olasz cégnek alvállalkozója. Ez a cég adja már évek óta a különböző szériák gumiszerviz szolgáltatását. 2011 óta pedig a DTM kizárólagos szerviz szolgáltatója. Általában húszan dolgozunk egy hétvége alatt, mindenkinek megvan a saját feladata, ez lehet szerelés, fújás, centírozás, szortírozás. Ezen felül vannak olyan csapattagok is akik a boxba is bejárnak egy-egy csapathoz (én a BMW Team RMG-hez - Glock és Wittmann a szerk.). Nekünk ilyenkor az a feladatunk, hogy a csapatok által használt szettek adatait begyűjtsük: versenyabroncsok hőmérsékletének ellenőrzése, kopásának mérése stb. Erről részletesebben nem mesélhetek.

hankook-dtm-reifen-3.JPG

 

A kezdetektől fogva ezzel foglalkozol vagy pedig felküzdötted magad ebbe a pozícióba?

Sok-sok hónap kemény munkájával jutottam el idáig, hogy most azzal foglalkozhatok, amit szeretek. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy a munkám a hobbim is. Természetesen végigjártam a ranglétrát én is, mire idáig eljutottam. Kezdetben csak kisebb munkafázisokat csináltam én is. A hospitality kiépítésével kezdtem: sátrak felépítése, gépek kipakolása és összeszerelése, áram odavezetése ügyelve a biztonságra stb. Később a gépeket kezeltem. 

Egy versenyhétvége folyamán hány munkaórád van általában?

Számunkra a versenyhétvége szerdától a következő hétfőig tart. Szerdán érkezünk az adott helyszínre, van hogy repülővel, van hogy autóval. Csütörtök reggel pedig kimegyünk a pályára. Ekkor hajthatnak be a kamionok is, amikkel a gumikat és a felszereléseket is szállítjuk. Elfoglaljuk a szervezők által kijelölt helyeinket, majd megkezdődik az építkezés. Mivel a csapatok használjak a pályán a bokszokat, így mi a kamionokra építjük ki a bázisunkat. Egy másik kamionra pedig a mi hospitalitynk kerül, itt van a konyhánk, itt étkezünk és a meghívott vendégeket is itt fogadják. Két oldalra sátort építünk, aminek az egyik oldalán a hétvégén használt gumik kerülnek szortírozva, a másik oldalán pedig a szerelőrész van a gépekkel: lenyomó, szerelő, fújóketrecek, centírozógépek. Mindent magunknak építünk ki: áram, levegő, víz. Ez általában az első napi munkánk. Pénteken már az úgynevezett "tyre lottery" van. Minden egyes csapat itt kapja meg a versenyre autónként a 4 szett gumiját. Pénteki nap folyamán ezeket a szetteket fel is szereljük.

erts-hankook-competition-service.jpg

Versenyek előtt/után van feladatod vagy a versenyek alatt is dolgozol folyamatosan?

Egy versenyhétvégén általában reggel 8-tól este 9-ig mindig a pályán vagyunk, addig adjuk a szervizszolgáltatást.

Mennyire tudod követni a pályán zajló eseményeket?

Sok időnk ugyan nincs, de a különböző betétfutamokat tudjuk követni, illetve mi - akik a bokszba járunk - a teljes versenyt kivetítőn tudjuk követni.


A DTM-en kívül melyik versenysorozatoknál dolgozol a háttérben?

DTM mellett még a Forma-3 széria szerviz szolgáltatását is mi adjuk, szintén Hankook gumikkal. A munkaadóm ezen kívül még a Porsche Szuper Kupát, illetve a Porsche Német Kupát szervizeli, de több más szériával is szerződésben van.

A DTM más sorozatokhoz képest sokkal emberközelibb. Mennyire vagy közel a pilótákhoz? Esetleg tudsz is velük beszélni?

Ez így van, a DTM abszolút emberközeli, itt nem csak mi tudunk a pilótákkal találkozni, beszélni, hanem a szurkolók is a paddockban.

hankook-dtm-felgen.jpg

Mivel töltöd a téli szünetet?

A szezon végén mindenki hazatér a családhoz és dolgozik a normál életben. Téli időszakban általában egy hónapban egyszer van teszt, amire csökkentett létszámban megyünk, attól függően hány autó, melyik csapat tesztel.

Családod van? Ők hogy viselik, hogy sokat vagy távol?

Sok kollégám családos ember, nekem is van párom, aki szerencsére megérti, hogy számomra ez nem csak munka, hanem szerelem is :) Nagyon tisztelem és becsülöm is ezért.

Hány magyarral dolgozol együtt a versenyhétvégéken?

Rajtam kívül még két magyar kollégám van a csapatban, ők név szerint Nagy Attila és Nagy Attila. (nem elírás - a szerk.)

A DTM-be és egyéb versenysorozatokba gyártott gumik is Rácalmáson készülnek?

A DTM-ben használt gumik nem Magyarországon készülnek, hanem Dél-Koreában, onnan szállítják Németországba a központunkba, ahol mi raktározzuk, később pedig a versenyekre szállítjuk.

Mennyire látsz bele a gumik fejlesztési és tesztelési folyamatába? Hogyan zajlanak ezek?

A gumik fejlesztésébe nincs betekintésünk, természetesen év közben vannak tesztek, amiken mi is részt veszünk, ahol az újabb gumikat tesztelik, de erről sem beszélhetek.

hankook-dtm-reifen-2.JPG

Mit csináltok a használt gumikkal?

Az összes használt gumit a verseny végén leszereljük, majd onnan visszaszállítjuk a központba.

A pilótákhoz hasonlóan nektek is vannak edzések, hogy formában legyetek? Elvárás az egészséges életmód?

Számunkra nincs előírva edzés illetve elvárt fizikum, vegyes korosztályú, nemzetiségű a csapatunk .

Meg szokták köszönni a munkátokat vagy ez ritka dolog?

Természetesen a csapattagok, mérnökök és a csapatfőnökök megköszönik a munkánkat, hiszen fontos az erkölcsi megbecsülés mindenki számára. Kicsit olyan ez, mint egy nagy család, hiszen sok időt töltünk együtt az év folyamán .

norbert-vegh-dtm-1.jpg

Mi volt a legjobb, legemlékezetesebb élményed?

Az amikor először kerültem be a boxba és mindjárt meg is nyertük a futamot. A csapattal együtt örülni a pódium alatt és a pezsgőbe belekortyolni az felemelő érzés! :)

És a legrosszabb?

Mikor szakadó esőben, viharos szélben kell sátrat építeni. Az nagyon fincsi szokott lenni. 

Szólj hozzá

interjú technika érdekesség gumi DTM gumitechnikus