2016. ápr 03.

Hogyan váltanak a DTM-ben? Így!

írta: Metzger91
Hogyan váltanak a DTM-ben? Így!

Egy körön belül akár 40-szer is sebességet válthat a pilóta a kormányon lévő fülek segítségével. A Norisringen - a DTM naptár legrövidebb pályáján - ez ugyan csak 18 váltás körönként. 74 kör után azonban 1332 váltáson vannak túl a versenyzők. Viszont minden egyes nyomás mögött, amit a fülekre gyakorolnak, meglehetősen összetett folyamat játszódik le. A kinyomott kuplung és a hosszú váltórudazat ideje a DTM-ben rég lejárt. De mi történik a háttérben egy sebességváltás közben?

 dtm-valto.jpg

A pilóta szempontjából az első dolog, ami történik az a megfelelő fordulatszám elérése. Hogy milyen fordulatszámon dolgozik a motor, a klasszikus fordulatszámmérő mellett a kormányon lévő LED sor is tájékoztatja a vezetőt. Ha a zöld színek pirosba csapnak át, eljött az ideje a váltásnak. Ezt a kormányon lévő fülek egyikével teszi meg a versenyző. Egyénenként változik, hogy felváltáshoz ki használja a jobb oldali, és ki a bal oldali fület. 

A folyamatok, melyek a váltófül megnyomását követik, mindegyik pilótánál szinte ugyanazok, hiszen mindegyik, a váltásban érintett alkatrész - egészen a Hewland 6 sebességes váltóig - az úgynevezett egységesített alkatrészek csoportjába tartozik. Ezeket a résztvevőknek azonos módon kell felhasználni, változtatni nem lehet rajtuk. 

Amikor a sofőr a váltófület működteti, a motorvezérlő (ECU) ezzel egyidejűleg csökkenti a V8-as aktuális forgatónyomatékát. Ezzel kisebb fordulatszámcsökkenést érnek el. A váltó vezérlőrendszere ezt érzékeli és azonnal parancsot ad a pneumatikus szelepeknek. A sűrített levegő elkezdi fordítani a váltóhengert, ami mozgásba hozza a kapcsolóvillát. Ezzel az összekapcsolt fogaskerékpárt a kapcsolóvilla szétkapcsolja, egyidejűleg pedig a következő, magasabb fogaskerékpárt az úgynevezett körmös tengelykapcsoló (köznapi nevén körmös kuplung) segítségével összekapcsolja. 

2.jpgKép: Váltóhenger és váltóvillák

Ha a folyamat véget ért, a motorvezérlő beavatkozása megszűnik, innentől csak a gázpedál állása és a motor ereje határozza meg a forgatónyomatékot. Ami leírva hosszadalmas folyamatnak tűnik, a valóságban villámgyorsan, szinte észerevehetetlenül megy végbe. Egy teljes sebességváltás 80 milliszekundum ideig tart. Más szóval: a 74 körös norisringi futam 1332 váltása valamivel több, mint másfél percet vesz igénybe (1 perc 46 másodperc).

Szólj hozzá

technika váltó dtm