2016. máj 29.

Norbert Haug elemez: mi újság a Mercedes-Benzzel és Timo Glockkal?

írta: Metzger91
Norbert Haug elemez: mi újság a Mercedes-Benzzel és Timo Glockkal?

Sok dolog történik egy versenyhétvége alatt, ami a laikus szemnek fel sem tűnik, egy profinak viszont azonnal szemet szúr. Ki is lehetne alkalmasabb erre, mint Norbert Haug, akit senkinek nem kell bemutatni. 

A Mercedesek a Hockenheimi erős kezdés után mélyrepülésbe mentek át a spielbergi hétvégén, annak ellenére, hogy az övék volt a legkönyebb autó. Mi történhetett?

A Mercedes nem igazán találta a megfelelő beállításokat az első szabadedzésen. Egyszerűen nem passzoltak a beállítások az osztrák pályához. Vasárnap azonban a futam második felére feltámadtak és egészen versenyképesek voltak. Jól mutatja ezt például Robert Wickens teljesítménye. A 42 körös verseny 40. körében 0,4 másodperccel volt gyorsabb Timo Glocknál és 0,2 másodperccel volt gyorsabb a második leggyorsabb kört teljesítő Mattias Ekströmnél, pedig egyikőjük sem piszmogott a hétvégén. Gary Paffett felzárkózása a 21. helyről is alátámasztja ezt. Paffettet végül Timo Scheider kilökte, így elesett az egy ponttól, amit megérdemelt volna. Minél közelebb kerültünk a verseny végéhez, annál gyorsabbak voltak a Mercik, tehát alapvetően versenyképes autókról beszélünk. Akkor is, ha a BMW-hez képest 12,5, az Audihoz képest pedig 10 kg előnyben voltak. A nyolc Merci pilóta közül senkinek nem sikerült megtalálni a megfelelő beállítást, hogyan használják megfelelően a gumikat egy körön. Ehhez kevés volt a 20 perces időmérő szombaton és vasárnap is. A versenyeken azonban nagyon jól bántak a gumikkal, így a végére mindenkinél gyorsabbak tudtak lenni. 

norbert-haug.jpg

Ez sovány vigasz, ha hátulról kell indulni. Mind a nyolc Mercedes a tizedik helynél rosszabb helyről kezdte a vasárnapi versenyt. Közülük is a leglassabb Paul di Resta volt, akinek 0,640 másodperc hiányzott a polehoz. Ez egy akkora különbség, amit a Forma-1-ben Rosberg és Hamilton a harmadik helyezettnek szokott adni az időmérőn. Egy agresszívabb fellépés, ennek következményeként pedig egy agresszívabb gumihasználat segíthetett volna? Ezt kívülről nehéz meghatározni. Belülről a mérnökök és a pilóták a versenyadatok alapján meg tudnák válaszolni, de a következő futamra, Lausitzringre biztosan tanulnak belőle. 

Hogyan rakhatott össze a BMW egy ilyen erős hétvégét?

A BMW a hockenheimi második időmérő és a második futam óta folyamatosan fejlődött. Ha az első tíz rajthelyből hetet a BMW szerez meg, az mindenképpen bizakodásra adhat okot. Amennyire nehéz feladat elé állította a Mercedest az új aszfalt Spielbergben, annyira jól érzett rá a BMW. Vasárnap az időmérő után az Audi 2,5 kilogrammal, a Mercedes pedig 12,5 kilogrammal volt könnyebb a BMW-nél. Az első kilenc helyen viszont így is 6 BMW futott be. Az 5 centiméterrel szélesebb hátsó szárny önmagában nem eredményez ekkora dominanciát, persze az is hozzásegítette őket. 

Ekström felzárkózása az okosan megválasztott stratégiával (kitolt kerékcsere és elejétől a végéig gyors körök) rámutatott arra is, hogy Ekström egy top 5-ös indulással a győzelemért harcolhatott volna. Mindegyik DTM futam az időmérőn elért helyezés alapján indul el. 2016-ban azonban Ekström megmutatta, hogy a tizenegyedikről is feljöhetsz másodiknak. Vagy amit Paffett mutatott a Hockenheimringen: egészen hátulról is veszélyes lehetsz a pódiumra. Ettől lesz igazán izgalmas egy verseny. 

gary-paffett-mercedes-amg-dtm-2016-spielberg.jpg

A személyes véleményem szerint a jövőben nem kellene felemlegetni a BMW-nek tett engedményeket. Nem ezek az igazi megoldások. Ezzel a döntéssel el is búcsúztak a szabályalkotásban elfoglalt helyüktől és szavuktól. A BMW konkurenciának bármennyire is dühítő a döntés, nincs más lehetősége, mint összeszorított fogakkal végigcsinálni a szezont. még ha a fennmaradó 28 időmérőn és futamon nem is születik jobb eredmény a szempontjukból. 

Komoly esélyese Timo Glock az idei bajnokságnak? Mit csinál másképpen, mint az előző szezonokban?

Úgy gondolom, hogy a DTM-nek szüksége van Timo Glockra és Timo Glocknak is szüksége van a DTM-re. Timo az első négy verseny legjobbja, és a kizárás nélkül most vezetné a bajnokságot. Glock viszont elfogadta a kizárást, nem fellebezett. Nyilván dühítette a dolog, de nem reklamált. Ehelyett abból főzött ami neki és az RMG-nek a rendelkezésére állt, a végeredmény pedig önmagáért beszél. Timo azon kevés ex-Forma-1-esek közé tartozik akinek lehetősége van vagy lehetősége volt megnyerni a DTM-et.

timo-glock.jpg

Igen, egyértelmű esélyese a bajnokságnak. De négy verseny után még egy tucat másik is lehet esélyes. Ez a DTM egyik jellemző vonása. A hockenheimi és a spielbergi hétvégék kiváló ízelítőt adtak egy fantasztikusnak ígérkező DTM szezonhoz. Mindkét vasárnapi verseny csak a jéghegy csúcsának tekinthető. Minden DTM rajongónak, aki a boxkiállás ellen van, be kell látnia, hogy Ekström késői kiállása a gyorskörökkel párosítva és Paffett hockenheimi áthajtásos büntetése nélkül unalmas vasárnapi futamokat láttunk volna. 

Ezek a kis apróságok adják a DTM savát-borsát. Ettől olyan izgalmas. Szerintem nem vagyok egyedül, ha arra gondolok, hogy a DTM-es kamionokban akad még egy kis fűszer, amit hozzá tudnak adni a versenyekhez. Kemény és fair csatákat láthatunk majd a pályán, ebben biztos vagyok. A legfontosabb adalék talán az, hogy mindenki mindenki ellen harcoljon. Ne tiltsák az előzéseket, ne szövetkezzenek a háttérben. A BMW vezetője Jens Marquardt megígérte Spielbergben, hogy nem fognak csapatutasítást alkalmazni és tartották is magukat ehhez, Ekström megelőzte Greent, aki ugyanúgy Audit vezet és a Mercedes sem fog beleszólni, ha egy Mercedes támad egy másik Mercedest. A Forma-1-ben úgyis ezt teszik és ott csak két pilótájuk van. Nyolc pilótával sokkal izgalmasabb az egész.

Szólj hozzá

mercedes elemzés glock haug norbert haug